Thursday, September 07, 2006

Apa benda taktau...

Benda 1:
Semalam lepas isyak kat Surau Orang Kaya kat Bukit Jambul...pegi minum ngan kawan2...ngan geng2 yang veteran, semi veteran & budak2 rock (aku ler tuh)....aku tak pedulik sgt..tapi ada satu soalan dari member semi veteran yang menarik perhatian aku...

Soklan1:
"kalau hgpa ni semua pandai....apa beza wajah ngan muka????"

Soklan2:
"Apa beza tengkuk ngan leher???"

Semua ternganga & terpinga2 mencari jawapan....

Benda 2:
Sembang ngan sorang marka sambil minum2...dia cerita pasal dia pegi kenduri kat Rembau, sepupu dia kawin, buat majlis 4 hari 3 malam...pung pang pung pang dia cerita...satu benda yang buat aku tertarik...

Marka: Hg tau dak 13May, depa panggil tok bomoh...jampi hujan & lalat...masa kenduri, cuaca elok saja, lalat sekoq pun tak nampak muka...abih saja kenduri petang tuh...hujan turun punya la lebat....ada kot dekat sejam...abih hujan berenti...lalat plak mai dok hurung...punya la merenyut.....hish! rimas aku....
13May: Hui...pakai bomoh hujan & lalat...dasat...dasat....


Terpinga serta terkejut...ada ka benda camni???


Benda 3:
Seorang member datang tegur....
member: 13may...kat mana boleh dapat air daun ketum???
13may: hish! hang nak buat apa??? Nak berdengung???
member: Dak aiihhh...aku nak minum...depa kata boleh buat ubat kencing manis...
13may: Betoi ka??? Tak penah dengaq pun....

Terpinga lagi.....setahu aku...depa campoq mcm2 masa dok rebus daun tuh...antaranya ubat nyamuk & ubat gegat.....takkan boleh jadik ubat kencing manis kot....

Benda 4:
Masa isi minyak moto, jumpa member masa dok belajar dulu..pastu pegi la minum2...dok tukar cerita masing2...dia dok goreng la dia keja kat Hospital...jumpa camni la..camtu la...tapi yang interesting sekali bila dia bgtau....

BudakHospital: Hang atau sapa2 la..tak kira adik beradik ka..kawan2 ka...kalau patah...tak kira kaki tangan..apa benda pun...masuk hospital..jgn bagi depa bubuh besi yang dok tercucuk kat luar mcm antena tuh...mengarut saja...sebenarnya depa nak buat kajian kat hang.....
13May:Oooo...mcm tu ka...
BudakHospital: Kalau tulang hang hancur...bubuh menatang tu..takpa. Takat patah..atau lari sikit..hang bubuh simen dah ok...murah pun murah...


Terangguk2....sambil meneguk air nescafe 'O' ais kaw...


Benda 5:
Teringat pesan arwah ayah dulu....
"hang 13may...jangan potong kuku waktu malam..."

Oh! Masih mencari jawapan hingga kini....

20 comments:

Sunan_Jati said...

Benda 6:(ader sambungan versi aku)
Ujung mggu lps aku stay back.. masuk kul 9am..
pehtu pukul 8.10 pm kuar smbhyg jap..lps abis masuk balik smbung sampai kul 2.00am... bila nk claim xbleh... record tunjuk aku buat sampai kul 8.10 sj...Jadi xleh claim ot...
Pasai apa xdak record plak..heran aku ... aku pun tak tahu mcm mana jadi!!!

gerberra said...

Aku pun tak tau kenape takleh potong kuku malam2.pada pendapat aku ia adalah sangat merepek dan aku memotong kuku bila2 waktu aku suka

zwitterion said...

kesian betui kat en sunan jati..sy pun heran..

Benda 1:
kacang ja..

Benda 2:
semuanya kuasa Allah, apa nak heran..pssst: marka sorang ka ramai?

Benda 3:
suruh dia cari ubat lain.

Benda 4:
mungkin betui sbb......

Benda 5:
sebab takut terpotong jari kot..

ok dah tak dak benda dh nak cakap...hehe

Anonymous said...

benda 1: bezanya ejaan jer..

benda 2: aku rasa bomoh tu yang panggil ujan dengan lalat lepas abis kenduri sebab pengeras tak cukup.

benda 3: suruh dia minum air tuba atau cuka getah.. hahaha...

benda 4: kajian? huh...

benda 5: sebab orang dulu-dulu mana ada lampu elektrik. Semua pakai pelita jer.. Depa takut terpotong jari pasai tak nampak kuku yang nak dipotong tu..

benda 6: aku nak gelak je. hahahaha...

Anonymous said...

13may,

Benda 1 - Ape benda la soalan yang ko dapat dari semi veteran tu.Aku ingatlah mesti orang tu suka fikir benda merepek-repek sampai tak tahu apa nak buat.

Benda 2 - ngarut je benda panggil bomoh.nanti kalau tak boleh jadi syirik plak.hati2 benda pelik mcm ni...

Benda 3 - aku rasa kawan ko tu ketagih nak minum air ketum pasal dulu dok kat kelantan senang nak dapat...la ni payah pasal polis dah ade permit nak tangkap orang jual ayak(saje tukar slang) tu...

Benda 4 - orang yang tiada ilmu tapi berlakun umpama pakar dalam satu perkara.dia yang belajar tentang perubatan ke @ doktor yang layak bagi hang advice??Nak kaki elok cepat @ potong je kaki tu nanti trus tak boleh jalan...

Benda 5 - bukan tak boleh potong kuku malam tapi kan dulu mana ade elektrik just ada pelita je bile malam.so susah la nak potong kuku dulu takut terpotong ape plak @ luka.Orang kita masih terbawak2 pemikiran yang karut-marut sampai la ni....

Pikir2 la 13May, jgn hang terpedaya dengan benda duniawi ni.hahahaha...........

Amanitium Cho said...

Bukit Jambul? awat tak habaq awai awai. haha. kesian dekat benda 6.

Anonymous said...

sunan....claim aje....aku beritahu bos hang!! tapi janji masa cukup!

13may said...

sunan jati - itu la..asyik kecoh saja..

gerberra - iya betul...potong kuku sambil makan kerepek lagi best:)

zwit - marka ada...hehehehe....berminat ke? ada kuota kosong lagi nih:D

orochi - tambah air tuba / cuba getah..pergh! berdengung tak hingat donia la...

aley - aku actually kagum ngan tahap pemikiran depa semua tuh...sampai boleh terkeluar soklan2 camtu...hehehehe...

sleepless - update blog adalah salah satu keja saja (mampuih kalau bos tau...)

amanitium - aku pun kesian kat benda 6....

zhapfire - tolong settle untuk sunan sat....

Bunga Rampai said...

Baca semua benda-benda tu, menarik, tapi maaf, tak dapat komen sebab tengah fikir benda lain ... ntah hapa hapa ntah! :D

Salam.

blackpurple @ jowopinter said...

Banyaknya 'benda' yang jadi persoalan kau....

'Benda' yang kadang2 jadi persoalan aku juga sebenarnya....

Sunan_Jati said...

Pesan ayah aku masa dulu...
Erm... xperla duit skit pun janji ader keberkatan... pehtu aku tanya ayah aku.. (dulula... masa aku kecik2x lagi-belum baligh lagi..)pehtu ayah aku kata...bila ader keberkatan.. baru ader nikmat idup,... hehehhe

BigData@Bluesify said...

betul lah kau ckp 13May..sometimes ada menda2 pelik wat kita tertanya2...

Ayaq said...

Otak aku blank.

Hm.

Taiko said...

aku dulu pi padang besaq rumah member aku. pekena ayaq daun ketum campur kopi O. Balik teghuih demam. So, sebungkuih daun ketum kering yang dia bagi aku, aku bagi member aku yang lain. Member aku tu minum dia kata 3 round dia 'main'.

he he he

Rie said...

teka-teki tahap dewa nih. aku baru khatam tahap dewata raya

Sir Mute Key Chicks said...

oit.potong kuku waktu malam akan mengundang penyakit @ bad luck.amin

psst..itu pun mak aku bagitau

zwitterion said...

mak saya tak penah kata apa2 pun pasai ptg kuku..biasanya sy potong pd hari jumaat.sekian

oh my oh my said...

hamboih berteka teki noooo...huhu

13may said...

BungaRampai - ntah hapa hapa ntah:D

BP - "Benda" adalah satu persoalan...

Sunan - berkat berkat

Jalak - pelik tapi benar?

AyaqMasak - "Blank" pun satu benda gak..

Taiko - ada lagi dak daun kering tuh? hehehe...

esis - biasa la tuh...

semut - tak rugi pun kalau dgr cakap mak ko tuh....

zwit - sama la kita...errr..mcm sepadan ajer...hehehehe...

shears - jawab...jgn tak jawab...hehehee....

Cik Tulip said...

bile arwah ayah meninggal? sorry tanye..

Related Posts with Thumbnails
 
Designer: Douglas Bowman | Di ubahsuai oleh: 13may