Thursday, January 18, 2007

Mampu???

Tadi lepak ngan geng veteran kat cafeteria, dengar depa bising bising. Bising pasai ura ura harga minyak akan naik. Ada la brader sorang, mcm2 dia dok bising. Aku dok diam ajer..tak baik nyampuk org tua2 tgh naik hangin..hehhe..

Tetiba sorang member veteran berbisik kat aku:

Member: Org tua nih bising betoi..(sambil tergelak2)…tapi aku yg patut bising…datang keja naik keta…pi mana pun naik keta…..sehari dekat RM20-RM30 duit minyak keta…dia pulak datang keja tiap2 hari naik motor….tak kira la hujan ribut taufan pun..dia tetap redah naik motor..ada keta simpan kat umah……dia bukan dok pakai keta selalu…sebulan agak agak 2-3 kali saja guna keta…

13may: *senyum senyum sambil minum air Nescafe ‘O’ ais*

Actually, orang tua tu baru beli keta Naza Ria….sebab tu dia bising2. Dia dok sebut keta dia makan minyak kuat…bila org tanya keta apa, dia bgtau la keta baru dia…sebelum ni pakai keta nasional saja:)

Aku mula membuat analisis tentang kereta:
Kita terbahagi kepada 2 jenis.

  1. Mampu milik kereta – aku rasa semua org mampu memiliki keta. Keta pun byk yg murah sekarang…nak buat loan pun senang. Boleh beli keta besar2…gaji kecik pun boleh beli kereta..
  2. Mampu pakai kereta – Mampu pakai ni termasuk lah perbelanjaan minyak, tol, maintenance dan lain lain…lagi besar kereta, lagi tinggi la perbelanjaan dia. Mampukah???

Kesimpulan:
Orang yg mampu memiliki kereta belum tentu mampu pakai kereta.

Pendapat korang???

ps: aku datang keja pun naik motor, kalau naik keta, traffic jam…tambah2 atas jambatan Pulau Pinang…err..boleh terima tak alasan aku nih??? hehhe…

JOM RACE ATAS JAMBATAN:D

61 comments:

ad3ck said...

yer betul. lagi besau/mahal kereta lagi tinggi la kos untuk maintainance. ;p

Masy said...

sy special kes, kirenye kes terpencil laa..

sy tak mampu memiliki kereta, tp sy mampu pakai kereta.. :)

~lululuulululllu~

eSampah said...

Aku dok diam ajer..tak baik nyampuk org tua2 tgh naik hangin..hehhe..

sampuk ja.. hang pn bukan muda lagi dah.. lain la aku....

Titicaca said...

hubby saya pon naik moto je gi keje sbb jimat minyak n boleh elak jam..apapun saya akan ealkkan beli naza products..udah serik...

nUr@dDeEn said...

ahaks! ahaks! aku org no. 4 ke? first time nih terharu2x huhu..

akupun mampu pakai keta. Sebab apa? sebab keta kawan aku punya. kalo aku pakai, duit minyak mmg aku isi, duit tol aku bayaq, saman? eberhoul enjin? keta rosak? hehehe.. itu tanggungjawab tuan punya keta la. aku selalu pinjam bukan sampai sari pun, itupun kalo dia yg offer.

opss!! satu lagi, sepanjang aku pinjam keta dia, tak penah eksiden tau. syukur alhamdulillah!! wei jom merempit. ko naik motor, aku naik feri jer muahahahaha.

achik said...

aku pun cam masy gak... x mampu miliki tp mampu pakai... pinjam keta mak je la hehehe...

hahaha esampah tu la... dia pun dah masuk veteran malu2 nak ngaku ;p

kakLuna said...

betui la minyak nak naik..pas pilihanraya batu talam..bos aku towkey Mobil..last year pun dia dh ckp,thn ni naik dlm 50sen..x pasti samada scara lumpsum atau sket2..aku rasa secara lumpsum,kunun nak bg lembut kat ayat lepas ni tiada kenaikan sehingga 2008

ween said...

ni tak pueh hati ni, memang ada ura2 minyak naik harga lagi.. Dah lah harga minyak dunia turun, kerajaan kita dok nak naik harga minyak lagi.. apokobonda nih!! Dah lah minyak kita yang berkualiti dijual pada dunia dgn harga minyak dunia, kita punya minyak yg tak dak kualiti tu pun nak bagi naik lagi... alamat tak berjalan naik kreta lah cam ni...

Sami vellu kata tol kita murah.. piiiiiiiiiraaaaaaaaahhhhh... kalau kat u.s pun tak semua highway ada tol peh tu tol dia berapa sen ja...

dah lah, memang btul, makin lama makin ramai org miskin, bukannya lelama org makin ramai kaya.. yang kaya semakin kaya, yg miskin semakin kayap..

ahhh emosi...

13may, sebetulnya akuuu stujuuuu!! dan aku bukan 23.. hahhahah

13may said...

ad3ck: betol betol!!

masy: wah! hebat hebat!!

Esampah: awat takleh masuk blog hang???

titicaca: bgtau hubby, 13may ajak race atas jambatan:))

nuraddeen: nickname hang mcm nama member aku...Nordin...lenkali aku panggey hang Nordeen aje la:))

achik: sapa nak masuk veteran??? Esampah ka??? Memang pun! (cover cover..hehhe..)

Luna: eh! batu talam kat mana hah??? Serius...aku taktau..tepung talam tau la:D

ween: kalau bukan 23...mesti 13 kan??? kan???

debikdebuk said...

Aku pakai Kancil... Agak jimat la jugak....

Pa'chik said...

minyak naik, memang buleh jimat tukar pakai motor, tapi, harga barang lain yang toing,toing,toing tu yang tak tahan. memang menegak je naiknya.

harga minyak mentah la 53 setong. dia nak buat alasan apa pulak lepas ni.

zwitterion said...

setakat ni ok lagi,mampu la jugak. lagipun pi keja bukan kena tol..minyak kdg2 ganti isi air jer..hehe.tu la jom tukar NGV..

eSampah said...

aku buang sat blog tu..
nnt aku upkan balik..

Azer Mantessa said...

aku siap collect bil2 petrol, vehicle maintenance, tol apa semua mudian charge kat business aku ...

kunun2 kasi belanja naik and profits kurang ... so cukai pun kurang gak beb :D

accounting manipulation :D

RaFFLeSiA MeRaH said...

alasan ko tu aku terima 100%, sbb fiance aku pun buat alasan camtu kalo dia gi keje...jln jem kalo naik keter...hihihihik...aku x mampu nak pakai keter, sbb tu aku syer ngan puteri1 pakai keter kitorg tuhhh...boleh gitu??

ween said...

bukan!! bukan!!...

Aarin said...

Saya pun mampu pakau kete tapi kdg2 rasa duit minyak tu kalau dijimatkan beli benda lain pun bagus gak nie...Hehehe

Mr PenyuBiru said...

aku x mampu pakai kete & x mampu memiliki keta. tapi aku terpaksa gak pakai utk kegunaan harian.aku pinjam kete tu.pinjam ngan bank.waaaa..tiap2 bulan duit gaji aku bagi kat depa.duit gaji staff depa pun bagi kat depa gak.dunia..dunia..

Taiko said...

minyak nak naik lagi? naik basikal aje la macam ni.

aku beli keter cash saja.. honda accord tahun 86. Janji boleh sampai tempat kejer.

13may said...

debik: ada modify tak brader???

pa'chik: Alasan: masih lagi murah berbanding negara Asean lain...ceh!!

zwit: tak kena tol ekk??? senang byk la camtu:))

Esamp: updet! updet!!

azer: wah bro! memang cekap la...nak kena berguru ngan nih:)) Berapa pengeras???

RM: amalan yg baik...berkongsi keta:)

ween: abih tu????

aarin: jgn beli benda tak berfaedah dah ler:)

penyu: naik keta lembu....susah2 buleh semelih lembu tuh:))

taiko: uiii...lu bukan ada kat sabah ker brader???

pakteh said...

Suka naik motor sebab minyak kecik, jimat belanja.

kaklong said...

salam,

heehe..boleh d terima alasan 13may tu

Pa'chik said...

ilmu azer tu memang diguna pakai dalam bisness. Mengurangkan accounting profit. Cara biasa orang kaya lari dari cukai. Kamu yang kerja dengan orang, mimpi la nak buat macam tu.
Hatta, bercuti ke luar negara buleh dijadikan perbelanjaan serikat.

famia said...

orang malaysia semua bawak kereta macam kebal gile. walaupon mampu pakai keta... aku tetap xnak pakai.. sbb x bes pon kalo ade keta.

bes lagi kalau naik lrt.. komite.. ERL.. monorail..sebabnye:
1- boleh cuci mata
2- takde trefik jam
3- takyah bayar duit tol
4- takyah isi minyak
5- kurang risiko kene langgar
6- lebih laju sampai ke destinasi
7- malas nak drive
8- boleh tido sambel 'dipandu'

betol tak? betol kan? kan? kan janet kan?

MerapuMan said...

aku takde lesen motor la!

faridfadhly said...

beza syg keta dgn syg bini?

syg keta lubang dielakkan..

oh mmg xde kaitan

jaja jamal said...

berani buat, berani tanggung,
berani pakai, pandai2 lah tanggung ;)

Ungku Nor said...

Kereta sekarang ni dah jadik satu keperluan.

Mmg la bleh je naik pub.transpot tapi kata la ada 'ejemenci' tetengah malam buta, kalo takde keta..ishh..payah kan?

May,
akak tak 'pakai' kereta tu.
Akak drive jer!
Hahahaha..amek sebijik.

Titicaca said...

hubby saya kata, jom lumba feri...

Ungku Nor said...

Kereta sekarang ni dah jadik satu keperluan.

Mmg la bleh je naik pub.transpot tapi kata la ada 'ejemenci' tetengah malam buta, kalo takde keta..ishh..payah kan?

May,
akak tak 'pakai' kereta tu.
Akak drive jer!
Hahahaha..amek sebijik.

Ungku Nor said...

Kereta sekarang ni dah jadik satu keperluan.

Mmg la bleh je naik pub.transpot tapi kata la ada 'ejemenci' tetengah malam buta, kalo takde keta..ishh..payah kan?

May,
akak tak 'pakai' kereta tu.
Akak drive jer!
Hahahaha..amek sebijik.

Ungku Nor said...

Kereta sekarang ni dah jadik satu keperluan.

Mmg la bleh je naik pub.transpot tapi kata la ada 'ejemenci' tetengah malam buta, kalo takde keta..ishh..payah kan?

May,
akak tak 'pakai' kereta tu.
Akak drive jer!
Hahahaha..amek sebijik.

13may said...

pakteh: ahha...duit moto saya sehari RM6 untuk pegi balik keja:)

kaklong: salam kembali...hehhe..terima kasih:)

pa'chik: itu la pasal...nak kena berguru ngan Bro Azer nih:)

famia: betul betul...lebih sempoi jika kita naik keta kebal:D

M-man: abih? dulu masa ulang alik keja kat Prai naik moto camna??? Lesen agong kot:))

FFadly: ahha..semua org laki sayang keta, jumpa lubang depa elak...sayang bini....hmmm..jumpa lubang...errr..tadak hapa2...out of topic...hahahahha!

jaja: jom pi stadium..layan bola...naik keta hang:D

titi: hahha...buleh buleh:P

akak: ni bukan sebijik...akak dah bantai saya sampai 4 bijik..ceh!!!

Darling said...

paling senang, naik je kete orang lain. senang apa. boleh makan2, minum2, tidur2. takde pening2 fikir jem ke etc etc :)

Kak Lady said...

13may...Naik motor memang semuanya jimat...seronok....tapi...kalau anak dah berderet...terpaksalah beli kete jugakkan....

Tapi nak beli pun kenelah kalau mampu _____ ??? pakai ke drive eh? Mana satu perkataan nak guna tu? Fail lah BM camni....heheheh....

Darling said...

pakai? drive? guna? huhu..

me pun konpius tiba-tiba

jaja jamal said...

no problem.
tp berani ke naik kete yg depannya ada sticker
kejor yop kejor??? :D

meez said...

betul.
lagi besar periuk,lagi besar kerak.

belilah kelisa.

*kereta aku yg kemik pun masih terus kemik.

sya said...

Biasalah besar periuk besar keraknya.. besar gaji besar belanjanya.. besar keta besar maintenancenya

Rasanya pakcik tu nak kata dia baru tukau keta kot??

kingbinjai said...

kau tanya pendapat aku? pendapat aku ialah kita patut saman KERAjaan

Ayaq masak said...

Naik moto lagi senang. Bleh celah2 di kala trafik jem. Hang nak rempit ataih jambatan ka...hishhh.

che'fara said...

merempit membahayakan kesihatan.
sekian.


p/s: bilernyer masa saya ckp nak gie sp?saya ckp nak gi penang lah sayang intan payung berbunga bunga.
:p

yus said...

pepatah ada mengatakan..ukur baju pada badan sendiri, kalau rasa mampu...oklah kot beli kete besar2...

akirasuri said...

ehem.

Iman Mawaddah said...

Jangan main dengan api sebab api bukan mainan. Jangan main dengan minyak sebab kalau minyak naik api pun marak.

kalau tak kene mengena dengan tajuk entri..kene mengena dengan tuan rumah pun ok la jugak :)

Salam Maal Hijrah 1428

akuokay said...

teringat plak aku kat kereta mayat.

arianna adrizal said...

kempen naik basikal jom!

x chi x said...

pellemekkk banyak nyer komen

13may said...

darling: errr...tumpang keta hang???

kaklady: betul lah...keta dah jadik mcm satu keperluan plak...

darling: belasah ajer:D

jaja: buleh..no problem...kat belakang kita tampal Pulun Kedah Pulun..hahha..

meez: kemik?? itu seni namanya...hahha..

sya: iya Kak Sya...itu point sebenarnya:D

king: let's unite & fight!!!

ayaqmasak: jom naik ngan aku...kita pi menyelit ataih jambatan..amacam? Ada berani??? hehhe...

che'fara: datang penang? wow! itu sudah bagus...gimme a call okeh!

yus: hehhe....

akira: ehem..ehem...wah! sudah kembali:)

iman: jgn main minyak...nanti abih kena minyak:D

akuOK: hehhe...kita kena selalu beringat:)

anne: jom! nanti buleh masuk jelajah malaysia:D

chi: hehhe...thanks sebab singgah:)

blackpurple said...

Aku pulak mampu beli skyline. tapi lepas beli simpan kat rumah jer la. Ha ha.

lindosh said...

hang ka yg dok merempit tgh jln kat penang bridge pepagi tuh?? dok selit sana sini.. isk isk.. pa nak jadik laa.. :P

edyan7 said...

aku tak mampu bayar insuran...huhuhu...

Pa'chik said...

may, hang ka geng mat rempit yang kena punggai kat baling ari tu? ish ish ish... hang tua dah may. Cukup-cukup la tu.. hahahaha err.. nak merempit tu, jaga diri sama na.. nanti tak dak sapa nak hapdet blog ni. bersawang pulak nanti.

Inilah Saya said...

aku sendiri naik bas

13may said...

BP: bagus bagus...buleh la kurangkan sikit kesesakan lalu lintas:D

lindosh: hehhe...best wooo!!! jom race!

edyan7: ahha...insuran lagi satu hal kalau pakai keta besaq2 nih...pokai pokai..

pa'chik: tima kasih atas nasihat pa'chik tuh...err.. sawang baru aje habih cuci:D

Inilah Saya: bas pun dgr2 nak naik tambang gak...sebab kos bahan api naik...ntah la....

nUr@dDeEn said...

woi-woi, nordeen tuh laki ler. aku nih pompuan. Oo...jap..jap.. hmm mungkin nama tu boleh digunapakai utk sisi gelap aku huahuahua.. out of topic.

Jom merempit kat balai polis :D

13may said...

Nordeen: sempoi apa nama tuh!..Jom! Hang pi dulu...aku ikut belakang:D

~comei~ said...

tetiap bulan perbelanjaan transportation saya adalah RM125 :-) kalo lbh pun + RM20 je.. huhu.. i g keje naik bas dan lrt..

13may said...

~comei~: waa...saya dekat2 RM250 sebulan...kadang2 lajak RM300..pokai pokai...

LediAgli said...

naza ria tu keta nasional laaaaaaa... apa ar

13may said...

ledi: oh! ya ka??? hehehehe....jakunnya aku:D

Related Posts with Thumbnails
 
Designer: Douglas Bowman | Di ubahsuai oleh: 13may