Sunday, October 08, 2006

Puasa & HariRaya - Kecoh

Last Saturday, abih keja...cargas balik kampung kejap...
Singgah di Pasar Ramadhan kat Kampung Sg. Layar Hujung (ini kampung aku la ni) ....nak cari makan....menghampiri gerai kuih....
13may: Woi Mat Gusi...lama tak nampak? Bila keluar?
Mat Gusi: Hehhe...2 hari lepas posa...aku keluar...Hang apa cerita?
13may: Aku ok...dok lepak kat Penang lagi laa....hmmm...awat mai balik sini? Nanti sangkut balik...hang dah berapa kali keluar masuk dah? Tak penat ka??
Mat Gusi: Abih aku nak pi mana lagi? Umah aku kat sini...lgpun mak aku suruh aku tolong dia jual kuih nih....
13may: Hmm...Takpa la....Err..Mat Gusi, karipap ni mcm mana kira?
Mat Gusi: 3 bijik singgit...hang boleh campoq campoq ngan kuih lain...
13may: hmm...sebijik berapa kupang?
Mat Gusi: Ish...aku jual 3 bijik singgit...
13may: Aku tanya hang sebijik berapa duit???
Mat Gusi: Hmmm...sebijik 3 kupang kot...
13may: Ok..hang bungkus kat aku 2 bijik... nanti kalau nak turun Penang, roger aku...number tepon masih yg lama....ok, cargas!!
Bayar harga kuih, 6 kupang...berjalan pergi sambil tersenyum... sebijik 3 kupang, 3 bijik singgit.... hampir nak kena kecoh ngan Mat Gusi....atau aku yang berjaya meng'konpius'kan dia....hahha!
ps: Mat Gusi..kawan sekolah...terlibat ngan byk kes melibatkan polis...walaupun begitu, seorang kawan yg baik....cuma nakal kat luar kampung, dlm kampung baik terutamanya dgn kawan2 yg rapat dgnnya:)

21 comments:

hayad said...

3 bijik singgit..bermakna sebijik kueh berharga rm 0.333333333 sen,haha!

Ayaq masak said...

aik 2 jibik ja beli?? Cukup ke tu bang. Ahahahahh.

esampah said...

uih.. mcm ni rugi la aku.. aku slalu beli MYR1.00..

Azer Mantessa said...

hehehe ... untung tuuuuuuuu :D

amanitium said...

hang patut bayar 66.666666 sen.

dia dah rugi 6.66666 sen.

kalau ada 1000 customer macam hang.

dia rugi RM 666.666, banyak tu.

zwitterion said...

wah...bijak berbelanja.:)

Hamka said...

jarang orang beli kuih 2 bijik..
he he he

tapi sebab member kau takpelah..

Orochi said...

Aku pernah jumpa kat bazar Ramadhan Serdang masa belajar kat UPM dulu. Popia 3=singgit, 5=dua hinggit.

Sikenit Comel-AminBakish said...

kesian kat mat gusi, tapi pandailah hang.. eh, pasai pa panggil mat gusi?? hehe :D

Orang Biasa said...

muahahaa!! kesian member. siot jer kamu. biase org jual 3 singgit, kalu beli sebijik patploh sen.. aiyoh!

blackpurple said...

Aku cuma nak tanya, kenapa nama dia 'Mat Gusi'...? :D

laddyberd said...

aha la.. mat gusi.. naper yer?

2 bijik karipap.. cukup kerrr??

razliza said...

yeye..saya stuju ngan amanitium

dnapple said...

eheh.kesian mamat tu di'konpiuskan'...

shahril aley said...

ko apa la orang berniaga nak cari duit lebih ko plak buat mamat tu konfius...patutnya die charge ko 35sen la.nasib baik kawan satu kampung....

MaNiQ KaYaNgaN said...

huhuhu.. 1st time gak mai sini. Pelik gak 3 ketol singgit.. seketol 3 kupang .. 3x3 = 9 kupang. untung mat gusi sekupang kalo beli 3 ketol.. wakaka..!!

ko tak nak rugi sekupang erk..

13may said...

hayad: pandainya buat kira2...hehhe...

ayaqmasak: oh ya! fyi..saya tgh diet walaupun saya kurus:P

esampah: lain kali sebelum beli, tanya betoi2...hehhe...

azer: untung sikit pun jadi lah...

aman: wah! hg lagi pandai wat kira2 daripada hayad:D

zwit: actually saya buat2 bijak...hehhe...

hamka: hehhe...aku sorang saja yg nak makan...beli byk takut tak habih plak..

orochi: whoa...pandainya depa buat bisnes:)

si kenit / BP / Laddyberd: ish..tak tau plak pasai apa jadik Mat Gusi sebab sejak azali lagi kami semua panggil dia camtu...hmm..nanti aku tanya dia..

orangbiasa: hehhe...kawan2 tak kisah punya:)

razliza: hmmm...nampaknya cik liza pun bijak dalam ilmu kira2 nih:)

dnapple: actually dia sebenarnya sentiasa dlm keadaan konpius..hahha..

shahril: iya la...sepatutnya aku mintak 4 bijik singgit kat dia...hahahaha

maniq: hehhe...sekupang, sekupang...lama2 jadik singgit:)

bunga rampai said...

:))) ...

Baju lelong dah habis lelong? ;) Salam.

13may said...

bungarampai: hehhe...masih tinggal beberapa helai lagi, tapi ingat itu untuk kegunaan sendiri..takmau jual dah:)

kakLuna said...

kampung kat sg layaq ka..la..awat x habaq..dekat la dgn umah mertua akak...

13may said...

haha...nanti kita jumpa kat kampung yea:)

Related Posts with Thumbnails
 
Designer: Douglas Bowman | Di ubahsuai oleh: 13may