Thursday, June 28, 2007

Hidup ini indah...

Hari minggu yang lalu, aku pergi berjumpa seorang kenalan veteran yang dah bersara. Dia bersuara kepada aku.
”13may, pakcik risau la tengok anak pakcik. Belajar malas, keja takmau…nanti hujung tahun ni dah nak kawin…sementara Pakcik banyak duit, takpa la…nanti kalau Pakcik dah mati…ntah la apa nak jadi dengan depa…..susah hati la…”

Hahha…keluhan seorang veteran yang kaya raya…anak dia, nama Joe kenalan aku. Depa ni memang kaya raya. Joe ni dilahirkan di UK. Membesar dan bersekolah di Malaysia.
Semua kemahuan Joe, bapak dia berikan. Keta sport, nak study sana sini, belajar muzik, belajar berenang…semua dapat. Duit poket tiap tiap minggu dapat…RM100-200 camtu. Makan tanggung, berak tong. Dok saja, hayun…err…err…

Alangkah bertuahnya Joe…

Aku pula:

  • Belajar berenang dalam kubang kerbau..seterusnya dalam parit dan menjadi profesional di sungai.
  • Kecik kecik tolong arwah mak aku buat sawah padi. Dah lali ngan lintah serta selut. Tapi tangkap ikan haruan..best sgt!
  • Kutip botol, kutip tin aluminium, kutip besi buruk pegi jual.
  • Jadi tukang kebun kat kebun tembikai, kebun serai, kebun kacang tanah
  • Keja jual ayam kat pasar malam, jadik caddy, keja kat kelab malam, keja kat videogames centre
  • Keja kedai dobi, cuci pinggan mangkuk kat kedai makan, amik upah cat serta cuci umah…
  • Jadi buruh kasar…buat longkang serta susun atap genting.
  • Pegi sekolah naik basikal curik….hahha
Oh! Aku tersenyum terkenang pengalaman lampau. Hidup ini indah.….

ps: Joe, hutang aku bila mau bayar???


---------------------------------------------------------------------------------

[Versi Terkini]
FA Cup Final - Kedah vs. Perlis....sapa menang???

Jom! Dating kat stadium pulak la...hahha:D

61 comments:

Taiko said...

ehhh.. kebetulan pulak, aku pun baru abis entry pasal kerja-kerja aku dulu.

13may said...

taiko: oh! ye ker??? actually, aku nak tulih benda lain...tapi tak sempat...so, aku updet la dgn benda ni dulu...busy giler skrg nih...ni baru ada masa nak berhuha huha sikit!!!!

superdzu said...

jual vcd x pernah?

aniwrad said...

kagomnye aku.. ngehehhe

Orang Biasa said...

hoho dulu kecik2 akupun kutip tin aluminium. berbulan kumpul dapatla 2 guni. bila jual dapat rm2.60. punyela sonok. tapi pikir2 balik skrang, dua bulan ngumpul tin utk 2 inggit lebih je??? uishhh, lgsung xberbaloi. tapi pengalaman tu la yg ngajar kita erti menghargai rejeki..

Mak Su said...

crita terminator cetak rompak punyer ada tak?

Lil' Miss Easydent said...

fate makes us wonder sometimes how the world go about eh?

So'od said...

aik.. anak org kaya pun hutang sama hang ka?

©Opah De said...

Hmm... best kan, masa dulu-dulu. Pergi dari rumah ke rumah cari sok kabor dan botol, pastu jual kat keling yang datang dengan basikal roda tiga. Pastu, gi tangkap ikan kat sawah sampai kena sengat dek ikan keli... huhu... curi buah mangga Tok Din pastu jual... cantik je macam buah mangga tu kita yang punya. Jual kat Tok Din laki bini, lagi cantik... keh keh keh... sabar je aku. Ni yang nak teroyak nih!!!
Pasal Joe tu, alah... budak zaman sekarang. Memang macam tu. Nak heran apa...

s * h * i * m * a * h * z said...

apela joe, kaya raya pun pnjam duit org

aria ayumi said...

huhu tak sangka ye may ni dh buat mcm2 keje... :D

Kak Lady said...

Tak payah le jadi mcm Joe....nanti :

Tak dpt mandi air kubang air parit...

Tak dpt tangkap ikan haruan...

Tak rasa kutip & botol ...

Tak dpt kerja kat kebun tembikai...

Tak dpt naik basikal curik...

Isykkk...banyak yang tak dpt tak dpt lah...rugi tau...

Aik!! Joe pun ade utang awak ke?...terbalik pulak eh...

maggot said...

Haih? Kaya pun hutang orang? Insaf lah joe. Haha..

Jadi macam May. Punyalah baik pijak semut, semut geli. Hahahaha...

sha said...

tak patut tak patut. gi mintak joe bayar hutang. asal tak mintak kat bapak dia je? huahuahua acah aje.

hahahha lawak komen yang atas ni. pijak semut, semut geli. kahkahkah

Kurma2Biji said...

13may.... nama ko yang betul apa haaa. takkan pak cik tu panggil ko 13 may gak ak..

Noushy Syah said...

AIkkk..Joe kaya raya, abis masih berhutang dengan you? Dahle hidup senang lenang goyang lemang aje ishkk ishkk...

kingbinjai said...

oit kaya kaya pun hutang jugakke?

bang_gugar said...

salam,

waktu hang belajaq berenang berapa kali hang lemas..

geret balaih ka hang guna bawak pi ngaji..
hampeh!..

tapi may.. aku heran joe tu.. kaya pun dok hutang orang lagi..

eh!.. betul la..
yang kaya pak dia bukan dia
(",)

Yours Truly ... XOXO said...

hah btui ka? penah tolong mak gi sawah? uishh best nye... saye nih teringin nak melepak tepi bendang...konon2 cam dalam drama tv tu...tapi kat kl ni celah mane nak cari bendang...hmm ;P

K i a H R o N g G e n G said...

koje KELAB MALAM?????..ape bikin la dekk nnooonnnnn.Ayohh may mlm minggu nieee kehekehkehkh

Note: Pengamalan mengajar kita ape kah tu Kehidupan dalam erti kata sebenar..tu diaaa KESAH BENAR KO!

13may said...

Dzu: 2-3 tahun lepas penah gak jadik runner VCD & DVD...hahha

aniwrad: hahha...ni dah jadik sejarah dah...hahha

OB: hehhe...buleh la lepas duit ayaq...hahha

makSu: hehhe...nak nombor berapa punya??? hahha

miss easydent: hmmm...masing masing ada kelebihan dan kekurangannya sendiri...:)

so'od: ha'ah...punya la payah nak suruh dia bayaq...

OpahDe: hahha...kesian kat Tok Din...hahha

shimahz: hahha...biasa la..org2 ni memcam perangai dia...hahha

aria: hehhe...budak kampung yang innocent..:D

kakLady: tapi kesian kat bapak dia...bapak dia baik...sayang sgt kat dia...hmmm...

maggot: huiii...mana tau nih??? biasa la...lelaki kan lembut gigi dari lidah...hahha

sha: hehhe...pijak semut, semut geli...lawak kan??? hahha

kurma2bijik: hahha...dia panggil aku 'may' ajer...hahha

NSyah: err...goyang lemang tu camna??? hahha

king: hehhe...dia mana ada duit king...malas nak keja...bila dah over budget...kena pinjam kat org la...

bangGugar: salam kembali...sempat gak telan ayaq masin 2-3 kali...hahha

xoxo: hehhe...jom! nanti I bawa u gi dating kat tepi bendang nak??? hahha

kiah: hehhe...malam minggu ni aku pi stadium...tengok bola:)

azzam bellamy said...

hi may..







ni nk 'undi simpati' ke?

hahahahaha!

Masy said...

kebun kacang tanah? ade ke kat penang? (ade ke kat mesia?) sila anjurkan lawatan sambel belajar, aku nak gi tgk!~

kurekuredalamperahu said...

wahh!!! banyak nye pekerjaan yang penah ko buat yek! bagus tuh..banyak pengalaman dan pengajaran.

"i'm very proud uf you"...

kehkeh...

13may said...

azzam: alaaa....ni benda basic beb...taktik...hang patut tau benda nih...hahha hahha

masy: ada...kebun ajer..bukan ladang...eh! mana phone number nih??? hahha

kurekure: hehhe...tapi byk lagi org yg lebih dasyat dari aku...patutnya kita kena kerap bersyukur...chewah! skema sungguh:D

RaFFLeSiA MeRaH said...

berkubang ko yerk? kerbau skrg dah x main la kubang2 nih, diorg main mandi kat kolam renang dah...muehehehe...

Kaklong said...

salam,

simpati akak ngan ayah Joe tu. jd pngajaran utk kita semua yg ada anak dan bakal ada anak. x leh manjakan anak2 sangat hinggakan tak berani kata tidak pada setiap kehendaknya. sudahnya, parent juga yg susah nanti.

dan byk pengalaman hidup mcm 13 May ni, menjadikan kita lebih matang dan menghargai setiap sen duit yang masuk poketkan?

goboklama said...

pengalamn2 itulah yg.mmbuatkn kita lebih menghargai hidup. BTW,I've something 4 u at my blog,jemputle dtg.Tak layan pun xpe ;p

Lesbian Penguin said...

heh temmadey :D aku pun penah hehehe :D

nUr@dDeEn said...

aik.. anak org kaya pun hutang sama hang ka?
----> yg kaya pak dia, anak dia si joe tu kayap hihihi..

Biasala may kitakan anak kampung. kalo tak penah merasa benda tuh musti dia anak org scotland ha ha ha .. kan may kan .. :P

Sunan_Jati said...

wahahahahaha!

patutla nakai sgt...!

Anonymous said...

joe ni ke yang ank bengang tu?

lintah? err betul ke ank taip pasal lintah ni? sat nak gosok mata..

-darling-

13may said...

RMerah: hehhe...kenduri ni tumbang kerbau kot??? hahha

KakLong: salam KakLong...iya la kaklong...Joe tu memang taktau nak bersyukur...hmmm

gobokLama: hehhe...datang jenguk dah tadi..alahaiiiii...

lesbian: penah apa nih??? hahha

NorDeen: hahha...kg aku memang kat scotland pun...hahha hahha

sunan: ceh! hang nak aku cerita pasai hang pulak ka??? hahha

anon yg bernama darling: iyaa...lintah...bukan ulaq ok! hahha...bukan mamat ni la...org lain...

CelloTape said...

yupz...hidup ini indah jika kita pandai mencorak warna - warni...kehidupan...

paling best lagi...bagi mereka yang berada dari bawah dan hingga lah ke atas...

paham ke tak paham...ntah apa aku merepek...

anyway...salam kenal! hahaha...

diamante said...

but at least kamu mau mencari rezeki sendiri..tolong family..tidak macam sesetengah manusia yg nak dok goyang kaki..tp poket kosong...pastu mintak kat family..benci!!

Cik Kema said...

setiap orang ada bahagian masing2. and i bet yours is more adventurous and bit naughty. but seems like fun though. hehe.

you got my vote bebeh ;)

bro... meh sini cek luku si joe tuh. hutang tak moh bayar eh! nak kene neh!

Yours Truly ... XOXO said...

ceq tuntut sat gi...parah hang! ;P
nk p png niiiee... yeay!!

Mummy Rizq said...

aku pun anak kampung jugak!

Leeds Al-Malique said...

aku pun slalu main selut..

ikut tok aku pi bendang.

tapi bila kena pacat or lintah, larikkkkkkkkkkkkkkk!!

Pa'chik said...

hayun apa weh? mangkuk?

Darling said...

wooo orang lain ek.. ok ok noted

Mimi Amilia said...

kalau anak org kaya hutang sama hang...Hang lagi kaya la May.

p/s: hahaha naik basikal curik ek.Hang mengingatkan aku kat basikal aku yg kena curik masa kat sekolah rendah dulu.Hang yg curik ek?

13may said...

cellotape: salam...soalan kuiz untuk hang: Apakah warna warna asas??? hahha

diamante: hehhe...marah kat sapa plak nih??? hahha...

cikKema: joe tu besaq...satgi buta ajer hang kena belasah ngan dia...hahha

XoXo: hahha...la ni musim hujan...kat bendang lintah byk..kita pi makan char kue teow dah la...hahha

mummy: penah kena ligan ngan lembu dak??? hahha

Leeds: kalau jumpa lintah darat, lagi la bahaya...hahha

pa'chik: hahha...err...camna nak jawab hah??? hahha hahha

darling: ahha...nanti kita jumpa kat bukit jalil!!

mimi: hehhe...tu pinjam tanpa izin la...hahha

nUr@dDeEn said...

Aku WAJIB sokong PERLIS. Yip, yip HORAAAAYYYY! Perlis akan membelasah "abang"nya secara terhormat!! Hang sokong mana, May? :P

PERLIS SINGA UTARA .. Ligan Perlis Ligan!

13may said...

NorDeen: Pulun Kedah Pulun!!! hahha

green apple said...

ko buat promosi diri ke ni?
bila last day? bleh aku suruh kengkawan aku masuk sini.

13may said...

greenApple: suruh depa isi borang yea...hahha

~~~***aZaHygCoMeL***~~~ said...

*malu-malu*

bleh tolong bayarkan hutang saya?

*larikkkk menyorok blakang pimtu*

tintaHati said...

weh antara joe ngan hang kalo diberi pilihan aku lebih rela idup bersama hang! ;D serius ni!

akirasuri said...

maymay..
awak lebih bagus dari itu joe lah :D
saya tabik sping kat awak :)
erk! ni yang tersuka kat awak ni! ha ha ha.

*lariii sambil tutup tutup muka..

CiK BaWaNg said...

wahwah ramai yang sangkut ngn 13may ni...hahahah :D

13may said...

azah okeh...jgn nyorok belakang pintu...nanti tersepit...hahha

tintaHati hahha hahha...

akira err...nak bermadu ngan tintahati ka nih??? hahha hahha...

cikBawang hahha...cikBawang berminat nak join gak ker??? hahha

~ yus ~ said...

orang yg tahu erti kesusahan mmg lebih menghargai kehidupan ni. Campak kat mana pun boleh survive...

CiK BaWaNg said...

hahaha aiii ramai2 awek..kuota ade kosong lagi?

13may said...

yus: :)

cikBawang: oh! itu tadak masalah....kita buleh selit selit...yg mana outdated, kita tendang keluaq...hahha hahha

DiaHarris said...

joe, hutang aku pon biler mau bayar?
**eh, joe ada hutang aku ka....

dating kat stadium?? huh!!! sgt bohsanova ok!!

13may said...

DiaHarris: oh! anda pegi dgn org yang silap...sebab tu bosan...betoi..tak tipu punya ;)

Dani neh said...

heheh..

aku hanye layan stadium bkt jalil bila ade men's hockey game jek..

hahak..

13may said...

DaniNeh: hehhe...nanti teman aku layan Final Malaysian Cup...;)

bunga rampai said...

Kalau hati kata indah, indahlah hidup ini ... semuanya bergantung kepada pengertian kita tentang kehidupan ini ... kan kan?

Amboi, Joe kaya pun berutang jugak ke? Tak patut! Sian kat 13may ;)

Salam.

13may said...

BRampai: hehhe...camna pun, Joe tetap kawan...tapi bengang gak ler...hahha. Salam;)

Related Posts with Thumbnails
 
Designer: Douglas Bowman | Di ubahsuai oleh: 13may