Thursday, September 21, 2006

Teringat dulu dulu - Part 2

Last week ...abih keja...mlm tuh aku bertolak balik Sungai Petani.
Balik ngan kawan aku. So, cerita malam tuh...semuanya aman damai...cuaca baik...jalanraya pun tadak masalah...

Keesokan harinya..pegi ronda ronda pekan...lepak kat kedai makan member aku. Minum sambil2 dok perati gelagat orang ramai di stesen bas tuh...mcm2 perangai..terutama belia2 muda remaja yang tengah nak besar...mengorat sana sini...jerit terpekik sana sini....terkenang zaman aku dok huha huha kat tempat tu dulu2.....aku tersenarai budak2 nakai sg.petani gak la...biasa la..dulu dok bercampoq ngan budak2 punk...hehehehe...
itu masa zaman huru hara dulu...skrg aku dah ok...masih lagi huru hara..tapi huru hara yang macho dan budiman:)

sedang aku minum...aku didatangi oleh seorang pompuan...dia datang nak mintak derma untuk anak yatim...aku kasi ler sikit....
ok..semua tu aku tak peduli...

Selepas pompuan tu pegi...aku teringat kembali pengalaman aku, di kedai makan yang sama, masa yang sama dan situasi yang lebih kurang sama..

Jeng..jeng..jeng...imbas 6 tahun dahulu....masa tu aku study lagi...balik kampung cuti semester..

Sedang aku minum....aku didatangi seorang pompuan...
Perwatakan nampak baik...berbaju kurung & bertudung sambil membimbit satu bungkusan plastik. Umur dalam lingkungan 30'an. Meminta untuk duduk semeja denganku. Aku line clear...duduk la..pedulik hapa aku...

Selang seminit dua camtu....tetiba pompuan tadi menangis...
alamak....sudah...kacau aku dibuatnya....aku tanya pasai apa...bertambah kuat dia menangis...aku order air untuk dia..kasi dia relaks sikit...

pastu aku tanya...pasai apa nangis... Pompuan tu pun mula la cerita...beg duit hilang...tadi pi hospital tengok mak sakit...masa atas bas tadi, beg duit dok ada lagi...turun2 bas...tetiba hilang....
Skrg tadak duit nak balik umah...umah dia area Baling sana nun....

So, dipendekkan cerita...aku rasa kesian sgt ngan dia...dah la sekupang pun tadak...aku pun kasi la sepuluh riggit...dgn penuh senyuman dia amik..minum air bagi perabih...pastu blah.....
Lepas dia blah...member aku mai kat aku:

tokey: 13may, hang kenai ka pompuan tadi tu?
13may: aku tak kenai dia..dok tak dok dia mai kat meja aku...dia kata duit tadak..kopek hilang...
tokey: lepaih tuh..hang bagi duit kat dia?
13may: aku huloq 10 ketoi kat dia..kesian dia tadak duit nak balik umah..umah kat Baling sana nun....
tokey: hang bodo..hang dah kena kencing...pompuan tu dok pow orang..hang tau dak...hang tak percaya...hang tengok..dia dok pi berlakon kat sana plak....(sambil menuding jari kearah kedai makan yang lain) dia memang dok kencing orang camni...aku tau la..aku dok meniaga kat sini....tiap2 hari aku dok tengok....
13may: awat hang tak sound awai awai kat aku?
tokey: aku ingat hang kenai dia....(sambil blah menyambung membuat nasi goreng yg diorder oleh seorang marka indon)

kurang ajaq...memang sah...aku dah kena pow.....dari jauh aku perati....dengan adegan yang sama...mamat mana ntah sedang terima nasib yang serupa denganku....
Ish!!!...geram betul aku...selama aku hidup atas muka bumi ni...ini first time aku kena pow ngan pompuan...kat tempat lahir aku sendiri plak tu....tak puas hati gila...aku rasa mcm nak pi penendang saja pompuan tuh....tapi aku sabaq....takkan aku nak belasah orang pompuan kot????

aku pikiaq mesti ada hikmah aku kena pow ngan pompuan tuh...
tapi aku tetap tak puas hati....

kalau dia mintak duit betoi2, cerita betoi2...aku tak marah...aku boleh bagi kat dia......tapi dia dok kelentong aku....apalagi, cekelat angin la aku!!!
Sungguh cisss!

Moral of the story?

PS: Sampai sekarang aku fobia kalau pompuan datang kat aku dgn nangis2....takut wooo...itu senjata pompuan yang membuatkan aku lemah....dan lagi satu, aku dah set dlm kepala hotak aku...pompuan nangis hanyalah lakonan semata2...mesti ada udang di sebalik batu nih (kasi hangat sikit) hehehehe....

19 comments:

Sunan_Jati said...

Oooo... pmpuan hang bagi ,,
aku pau hang x bagi...
ceh...! kansel nk tlg promote belacan dah... hehehehh!

zwitterion said...

kalau budak2 yg mintak duit mmg kesian,dah la tu belum tentu depa punya, ntah2 ada bos di belakang tabir yg suruh mintak.

en 13may, huhu...(baca: saya sdg nangis ni)...hahaha

shahril aley said...

la macamane la pompuan tua tu boleh kelentong ko.ishish...klu aku mesti dah kena mcm ko gak.hahaha..mungkin perasaan belas kasihan lebih drpd syak wasangka.tak pe jadikan sebagai ikhtibar dalam hidup....

Ayaq masak said...

Awak awaaaaaaaaaaaaks. Saye nak pow awak boleh tak? *kenyit kenyit mata cara gedik tak menjadi* Hahaha. LARIIIIIII.

wickedwitch said...

aih camni haku nak nangih dpn ko gak ah. bleh dpt duit pree ;p

zhapfire said...

Sunan, hampa ni jahat.....belacan memang biznes, kalau nak jual pun jual kepada Aida..

Azer Mantessa said...

masa zaman aku muda trang tang tang dulu ada gak marka ni soghang ... mai dok sebelah aku ... masa tu aku dok aaa lepak2 kat komtar ... dia menangeh jugak ... cerita panjang jugak aaa ... tapi dia tak minta duit, dia nak ikut aku balik rumah ... gabra aku...

akimanikki said...

Ada masanya kita tak tahu siapa yang beanr-benar susah, siapa yang benar-benar perlukan pertolongan.

Ada masanya belas kasihan dan simpati hanya menyusahkan diri sendiri.

Apapun, sesekali ditipu tak apa. Ada hikmahnya. Jangan kita yang menipu.

bunga rampai said...

Yang penting keikhlasan kita memberi.

Salam Ramadhan :)

amanitium said...

hang fobia dgn perempuan menangis ja kan? kalau aku yang pi menangis kat hang mintak duit nak balik kampung, hang agak hang bagi tak? haha.

Aku Bukan Bidadari said...

Tips:
Kalo nak tahu perempuan tu nangis betul ke tak.. air mata keluar dari dua2 belah bijik mata..

kalo tipu..air mata keluar sebelah or tak kluar..langsung..

:)

Selamat Menyambut Ramadhan
Al Mubarak..

Orochi said...

huhu.. satu petua yang baik.. selamat berpuasa. jangan hang pegi kedai mamak yang bukak pintu belakang masa bulan posa lak...

13may said...

sunan - ceh! hang tiap2 hari dok pow aku sampai sengkek...hg tak ingat!

zwit - nangis plak? Ada makna nih...cabut!!!!

aley - hmmm...dah suratan aku kena pow ngan org tua kutuk tak sedaq diri...hehehehe....

ayaq masak - nak pow ngan kenyit2 mata....tak makan la oiii!!

wickedwitch - hang pun nangis gak? cabutttttt....

zhapfire - AiiDa Aries??? hehehehe....kantoi kantoi...

mantessa - mesti tak lawa kan? kalau lawa, mesti hang angkut bawak balik dah....hahahaha....

aki - ada masanya kita menipu untuk meraih simpati....(mcm saya selalu dok buat...huahuahua)

bunga - iya...ikhlas tapi jauh...selamat berpuasa:)

aman - ish! takkan hang sanggup nangis kat aku kot???

bidadari - kalau sampai terkeluar air hidung..camna plak??? hehehe...selamat berpuasa:)

orochi - hang mcm dah biasa ajer...huhuhu...

shears said...

mmbr aku sorang tuh mmg hobi dia kot nangis....senang tul nak nangis..kalu masuk audition felem sop selam leh kot..hehe tak bek aku nih bawak mulut psl org lak..sori mmbr...keke

Ayaq masak said...

Wuuuu wuuuuu saye nangis. Sampai ati abang kate camtu kat saye wuuuuuuuuuuuuuuuuuu. ='(

13may said...

shears - hobi nangis? pelik betul la member hang tuh...

ayaqmasak - alahai....nangis plak....ini yang abang lemah nih....nak berapa ringgit nih?

MerapuMan said...

kesian kat kau, tapi berhati-hati pabila menggunakan ayat 'duit tadak..kopek hilang' di depan awek kelantan. aku teringat masa posa dulu, ada sorang awek ni, dia kata nak belanja aku,lepas tu aku kata, "cukup ke duit, kopek kecik je",.... lepas tu terus kena penampar. tak jadi dia belanja aku

13may said...

merapuman - kau memang bermaksud nak tanya duit dia atau kau berminat ngan 'kopek' dia? hahaha...

MerapuMan said...

dulu aku tak tahu yang 'kopek' in kedah and 'kopek' in kelantan tu dua benda berbeza. sekarang sudah tahu, kena berhati2 jugak la bila berbicara. btw, 'kopek' dia boleh tahan.

Related Posts with Thumbnails
 
Designer: Douglas Bowman | Di ubahsuai oleh: 13may