Sunday, September 05, 2010

197: Gurindam Hari Raya 2010

Dam dam dum bunyi mercun sana sini
Tanda raya akan di sambut tak lama lagi
Baik pompuan mahupun lelaki
Masing masing sibuk dengan persiapan diri

Dari pagi sampai la ke malam
Pompuan asyik buka almari setiap sejam
Dok perati baju raya yang dah lama tergantung kat dalam
Hishhh...tak sabaq sabaq la raya nanti nak melaram

Lain pulak dengan lelaki
Setiap sejam dok bukak almari
Bukak luas luas sambil dok perati
Hishhh...raya dah dekat, baju selai pun tadak lagi

Pompuan mula contact kawan kawan sana sini
Tepon depa, raya nanti jemput la ke mari
Tak kisah la siang, malam, pagi, tengahari
Jemput beraya ke rumah nanti

Begitu juga dengan lelaki
Tepon kawan kawan kat sana sini
Dok tanya ada tak kat umah masa raya nanti
Buleh la pi beraya, jimat makan tengahari

Pompuan mula la dok buat kira kira
Untuk budak budak, kena ada bajet duit raya
Takut nanti budak budak dok mengata
Pompuan ni kedekut bin bakhil punya dok ada

Lelaki pulak dok pening campur tolak sana sini
Dok kira kira duit raya untuk budak budak nanti
Pikir punya pikir, ishhh...bajet tak cukup ni
Arghh!!! Duit raya tadak, makanan berlambak la kat sini

Akhirnya raya pun menjelma tiba
Pompuan bangun pagi pagi siapkan segala benda
Gosok baju, isi kuih dan makanan semua
Alangkah bahagianya di hari raya

Begitu jua dengan lelaki
Bangun pagi pagi, oh! gembiranya rasa hati
Mula la dok plan dok kira dengan jari
Nak beraya umah marka yang mana dulu ni

Tapi apa jua cara sambutan kita nanti
Semua individu berhak bergembira dan menikmati
Masing masing sudah punya agenda sendiri
Tapi sembahyang raya, jangan la tak pegi

Sempena hari mulia hari raya ini
Penulis menyusun sepuluh jari
Silap salah harap di maafi
Selamat hari raya aildilfitri
Eh! ucapan raya ni tak habis lagi
Ada duit raya tu...hulur hulur la ke mari
Maklum la, raya tengah bulan...gaji tak masuk lagi

Hihihihi...kita jumpa lepas raya nanti!

30 comments:

intan izani said...

selamat hari raya...
;)

LORD ZARA 札拉 said...

hehehe~

selamat hari raya bro!

kenang daku dalam duit raya mu!

zonaku said...

marka mana dapat kunjungan pertama???????





br nk minta duit raya, dah declare siap2 la plak.......

nadia-ady said...

selamat hari raya 13may =)

KeMatZ said...

happy aidilfitri bro....

:)

~SukEMakAn~ said...

selamat ari raya....=)

elly said...

Huh bab dok kira nak pegi umah marka mana dulu tu yg tak sedap....

Selamat Hari Raya....

Iris said...

selamat hari raya :D

Benrauf 2.0 said...

Isk2..ramadan nak habis.

ayamloveduck said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri =D

nuyuljana said...

selamat hari raya maymay :)

lifeofagirlnamedfa said...

slmt hri raye

Aisar said...

assalamualaikum bro..salam syawal penuh kemaafan. semoga ceria di hari raya bersama keluarga tercinta :)

cikdinz said...

selamat hari raya bro.
maaf zahir dan batin.

B|itHeGaL said...

~ Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin ~

Bro, nak duit raya... :p

Bunga Rampai said...

Hehehehe gurindam mencuit hati!

Salam Aidilfitri 13may, maaf zahir dan batin :)

noharanutdya said...

selamat hari raya .. duit raya??

rena said...

selamat hari raya may.
maaf zahir batin.

nak duit raya?

meh salam cium tangan ala2 Godfather dulu..

iMa said...

oh, posto baru sampai! sunggoh lama sekali posmen bercuti raya. hehe. biler nak buat open house? kami nak serbu, ngeh3x :D

Salam Aidilfitri & Maaf Zahir Batin!

dejavu said...

13May..."Selamat Hari Raya..!!!"

meo188 said...

gurindam nie tak rhyme pun... huhuhu :p

slmt hari raye

jom layan komik online free

www.freewebcomic.com

saya said...

selamat hari raya...

Islawati Azahari said...

Assalamualaikum 13may..

Ingat lagi tak dengan Nieys Zahri.. :)Rasanya belum terlewatkan ucap selamat hari raya.. di hujung2 Syawal ni..

arsaili said...

salam..sudah berakhirnya syawal..moga ketemu lagi di syawal mendatang InsyaAllah

kawaii_desu said...

Salam May:
lama sunggoh aku tak komen di sini... Selamat hari raya jugak buat hang

en_me said...

dah nak raya deepavali nih.. ihiks

TedungS said...

elo elo... apa cer brader?

lynda said...

like ur blog !
follow me back...
bicarahatikulynda.blogspot.com
tq..:)

ainzoo said...

assalamualaikum... haluuuu...eheh..ini pun jadik kg menerung dah ni.. ;-)

Cik Som said...

Ingatkan aku ajer yg diserang angin kemalasan.. rupanya ko pun sama. Malah lebih teruk May... Mana hilang ni????

Related Posts with Thumbnails
 
Designer: Douglas Bowman | Di ubahsuai oleh: 13may